torstai 7. helmikuuta 2013

Uintitekniikkaa hiomassa.

Mies pyysi lähtemään mukaan uimahalliin ja opettamaan hieman uintitekniikkaa. Samalla tuli mieleen, että ehkä omassakin tekniikassa voisi olla hieman hiomista ennen kuin opettamaan ryhdyn. YouTubesta löytyikin apua, sillä mm. Elixirin runsaasta tarjonnasta uintivideoita löytyy tekniikkaapua moneen ongelmaan ja lähes jokaiseen uintityyliin. Jos uintiharrastuksen aloittaminen kiinnostaa, kannattaa noita videoita selailla läpi YouTubesta! :)

Esimerkiksi tämän videon avulla saa rintauinnin käsivedon perustekniikan haltuun. Ja tässähän ei ole kyseessä se mummosammakon uintityyli, jossa niska könöttää pystyssä, vaan uloshengitys tapahtuu nenän kautta veteen. Tuossa alemmallaa videolla vinkkejä vielä hengitykseen, jos se tuntuu hankalalta.



Tämä on minusta hyvä video, jossa näkyy rintauinnin potkut. Tuolla lailla mekin joskus lapsena harjoiteltiin potkuja, ihan kuivalla maalla. Pitääpä muistaa näyttää tämä video joskus koulussa oppilaille. Harjoitellaan vaikka kuivaharjoitteluna pulpettien päällä ennen uimatuntia! :D


Uimalasit pitää muistaa, muuten uinti ei ole mukavaa ollenkaan! Minulla on tosin ollut hyvin usein hankaluuksia uimalasien kanssa. Ne mm. huurtuvat ja täyttyvät vedelle. Jatkuvasti saa olla asettelemassa niitä uudestaan. Videon opeista huomaankin, etten ole laittanut laseja yksinkertaisesti liian tiukalle. Pieni epämukava puristus on siis siedettävä uintimukavuuden takaamiseksi. :)


Näillä muutamilla vinkeillä sain ainakin omaan uintiin paljon lisää potkua ja tänään jaksoinkin vaivatta uida tunnin verran, matkaa taisi tulla noin 1,3 km. Oikein jo odotan, millon pääsen seuraavan kerran altaaseen! :) Vaikka yleensä uin vain rintauintia ja muutaman altaanvälin selkää, kokeilin tänään myös vapaauintia (eli kansankielellä kroolia). En olisi uskonut, että se sujuisi niin vaivatta. Jossain selkärangassa tuntui sekin tekniikka kuitenkin olevan. Hengityksessä ja sen rytmittämisessä on kuitenkin edelleen hieman harjoittelemista. Vedän myös todella usein vettä henkeen, eikä silloin uinti luonnollisestikaan luista. Siinäpä haastetta seuraaville kerroille.

Männyn ruhjoma olkapää vihoittelee vielä ajoittain, mutta onneksi vedessä tuntuvat kaikki kiputilatkin katoavan. Se on muuten kumma tunne, kun altaasta nousee tuollaisen tunninkin pulikoinnin jälkeen pois. Vedessä kun on aina niin kevyt tai jopa painoton olo, mutta maalle kömpiessä karu totuus paljastuu... :D

Mukavaa loppuviikkoa kaikille! Muistetaan liikkua, tavalla tai toisella! :)

5 kommenttia:

  1. Itse entisenä SM-tason kilpauimarina voin todeta, että vesiliikunta on mitä parhain liikuntamuoto ja sopii kaikille(uintitaitoisille). Tsemppiä tekniikkaharjoitteluun, harjoitus tekee mestarin! ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Jo ihan lyhyellä aikavälillä on kyllä helppo huomata kehitystä tapahtuvan. Se motivoi jaksamaan! :)

      Poista
  2. Hauska sattuma. Justiin tulin uimasta. Mummosammakkoa.. :).
    Olis kyllä ollut aika laadukasta opetusta tarjolla, kun Jani Sievinen oli vetämässä uimakoulua. Harmi vaan, että olin about 40 vuotta liian vanha, joten oli pakko tyytyä vaan katselemaan.. Missivaimokin oli toppatakki päällä altaalla vartioimassa, ettei kukaan nappaa mestaria ;).
    Uinti on ihan parasta hiihdon lisäks.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huippua! :) Järjestäisköhän se aikuisillekin koulutusta? Voisin osallistua! :D Olis kyllä oikeasti kiva päästä johonkin tekniikkatreeniin, että joku oikeasti kattoisi, mitä tulisi tehdä toisin.

      Poista
    2. Musta vähän tuntuu, että jos Jani Sievinen on tullut tähän pikkukylään vetämään uimakoulua, niin kyllä se lähtee vetämään aikuisten tekniikkatreeniä ihan mihin tahansa.. :).
      Ihana oli kyllä katsoa niitten pienten uimareitten innostusta, kun kuuliaisesti tekivät perässä, mitä Jani näytti.

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...