tiistai 4. lokakuuta 2011

Reklamointia.

Viime aikoina olen joutunut tekemään reklamaatioita suuntaan ja toiseen. Moni ihminen ei varmaan jaksaisi, mutta minä teen reklamaatioita virheellisistä tuotteista ja surkeasta palvelusta periaatteesta lähes poikkeuksetta - en vain siis sen vuoksi, että saisin tuotteesta korvauksen. Mielestäni palautteen antaminen on ainut tapa vaikuttaa tuotteiden laatuun. Jos tuotteiden ei tiedetä olevan viallisia tai huonoja, miten niiden laatua osataan koskaan parantaa? Toisaalta pyrin antamaan mahdollisimman usein myös positiivista palautetta huipuista ja onnistuneista jutuista, sekä erinomaisesta palvelusta! :) Näitä pitäisi vain muistaa kirjoitella useamminkin...

Tässä kolme esimerkkitapausta tältä kesältä...

Tilasimme kalusteemme Domukselta. Emme ole tähänkään päivään mennessä saaneet kaikkia maksamiamme osia, monen tuotteen perään jouduimme itse kyselemään, yhteydenpito oli todella hankalaa tavaran toimituksen jälkeen, sähköposteihin vastauksen saaminen kesti päivän sijaan yleensä reilun viikon, eikä myyjä ollut KOSKAAN edes pahoillaan esimerkiksi puuttuvista tuotteista. Pienin toivomani asia olisi ollut edes se, että myyjä olisi myöntänyt virheen ja pahoitellut tapahtunutta. Ilmeisesti liikaa vaadittu! Domus saa kouluarvosanan 5 - viisi neljän sijaan sen vuoksi, että heiltä kysyttiin palautetta puhelimitse, jolloin sain sentään purnata purnaamiseni. Eri asia on se, oliko silläkään mitään merkitystä mihinkään suuntaan. Ainakaan ei meidän tilanteessa tuskin mitään! Se on varma, etten tämän firman kanssa asioi enää koskaan.

Ostimme kodinhoitohuoneen työpistevalaisimet Jyväskylän Kodin Terrasta. Asennuksen jälkeen huomasin, että yksi valaisimista on kuitenkin rikkonainen ja päättelin, että vika on loisteputkessa. Kodin Terrasta vastasi myyjä samana päivänä viestiini. Viesti oli ystävällinen ja siinä pahoiteltiin tapahtunutta. Asia luvattiin hoitaa ja ehjä lamppu lähettää meille postitse. Ilmeisesti myyjä kuitenkin unohti lupaamansa, sillä muutamaan viikkoon ei ole asiasta kuulunut mitää! Pitänee laittaa itse toinen viesti perään.  Kodin Terralle arvosana 7, vaikka tilanne on vielä kesken. Saa sitten nähdä, miten tässä lopulta käy...

 
Jokin aika sitten julkaisin blogissakin surulliset kuvat Pentikin tyynyliinoista, joista lähti värit pesukoneessa. 
Sain viestiini vastauksen Pentikiltä parissa päivässä. Viestissä pahoiteltiin tapahtunutta ja kerrottiin, mistä ongelma johtui (syynä oli heidän puutteelliset pesuohjeet) ja ettei vika siis ollut asiakkaassa. :) Minulta kysyttiin, kuinka paljon kankaista olin maksanut ja kuinka paljon kangasta olin käyttänyt. Hyvitykseksi kankaista sain takaisin niiden täyden hinnan ja vähän ekstraa, yhteensä 45 euron lahjakortin Pentikin liikkeeseen. Pentikille arvosana 9, eipä paljon paremmin voisi homma toimia! Asiallista, ystävällistä, asiantuntevaa ja luotettavaa palvelua! :)

Tuo lahjakortti ilahdutti niin paljon, että taidankin naputella tällä viikolla muutaman positiivisen palautteen menemään eteenpäin! Kiitoksen ansaitsevia tahoja on monia! :)

1 kommentti:

  1. Hei!
    Palautteen antaminen on todellakin ainut keino yrittää vaikuttaa palveluun ja tuotteisiin.
    Koska itse myyn kankaita ja tekstiilejä ,yritän aina muistaa neuvoa asiakasta pesussa,koska kankaissa ei tietysti ole mukana pesuohjetta. suurimmassa osassa tekstiiléjä on linkouskielto ja pesu 30 tai 40 asteessa. Usein ihmiset kuitenkin linkoavat kankaat normaaliin tapaan ,esim. 1300 kierrosta,ja kyllä se pilaa kankaan.
    muissa tuotteissa tietysti on ommeltu pesuohje saumaan,

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...