lauantai 5. helmikuuta 2011

Neulotut palatossut ja kutistumisen ihme.

Nyt ne ovat valmiit! Kaikkien kiireiden keskellä palatossuprojekti piti saada viimein päätökseen. Päästyäni yli värikriisistä, olen lopputulokseen melko tyytyväinen. Ja koska oikeastaan vielä harjoittelen neulomista, niin näihin täytyy olla erittäin tyytyväinen. :) Taas on todistettua, että jos tahdon, niin pystyn.

Ohjeena näissä palatossuissa oli Novitan ohje, jolla syntyy n.37-39 jalkaan sopivat tossut. Lankana käytin Novitan Huopasta, pinkkiä ja tummanruskeaa. Ohjeen mukaan lankaa menee 100 g kumpaakin väriä. Tämä pitää täysin paikkansa. Minulla meinasi jo itku tulla ruskean langan kanssa, kun se vain väheni ja väheni! Lopulta sitä jäi jäljellä vain n.30 cm. Ei kannata siis jättää turhan pitkiä päättelylankoja, vaan pyrkiä käyttämään lanka mahdollisimman tarkasti.

Ohjeen mukaan neliön kooksi olisi pitänyt tulla 15 cm x 15 cm. Ei tullut, vaan tuli 13,5 cm suuntaansa, 8 puikoilla neulottuna. Kai tämä johtuu sitten siitä käsialasta, mutta pienemmistä neliöistä huolimatta lankaa meni yhtä paljon ja tossutkin on sopivat. Ehkä jopa hieman liian suuret, minkä vuoksi taidan pestä niitä hieman lisää.

Novitan ohjeessa on neuvottu, miten palaset saa ommeltua oikein toisiinsa kiinni. Ilmeisesti neuleen suunnilla on tässä jotain väliä, ainakin ohje tätä korosti. Tossun kokoamista oli hieman vaikea hahmottaa, koska tossu piti ommella nurjalta puolelta. Ompelua helpottikin kummasti, kun ensimmäisten liitosten (vasen kuva) jälkeen palasten sivut merkkasi maalarinteipillä. Tällöin jokainen palanen löysi kaverinsa hieman helpommin...

Ohjeessa käskettiin laittaa tossujen sisään muovia ja ommella se parilla pistolla kiinni. Laitoin tossuihin muovipusseja, vain parilla pistolla kiinni. Tämä oli kuitenkin virhe, tai tein sen väärin. Muovit oli pesun jälkeen kaikki irronneet ja pistojen kohdalla oli pienet möykyt. Ei ne nyt paljon haittaa, mutta ärsyttää silti. Ehkä ne toisessa pesussa tasoittuu pois.

Kiinnostaisi tietää, onko muovien tarkoitus estää umpeen huopuminen? Ja onko jollain tällaisesta kokemusta? Seuraavaan tekeleeseen en aio nimittäin muoveja virittää, jos niistä ei ole kuin haittaa. Tuli myös todettua, ettei pesukoneeseen kannata laittaa samalla mitään sellaista, josta voi irrota jonkinlaista nöyhtää. Itse laitoin fiksuna froteepyyhkeen ja sen pieniä höytyviä saikin sitten harjailla urakalla irti!

Kutistumisen ihmeen jälkeen lopputuksena kuitenkin lämpöiset tossut. Näillä kelpaa tassutella kotona! Jos olisin hurjan ahkera, niin tällaiset olisi kiva tehdä joskus myös lahjaksi (ensi jouluksi?). Harmillisen työlästä näiden teko kuitenkin oli ja kun lankaa menee kaksi kerää, ei hintakaan ole kovin edullinen. Mutta nämä nyt on aina niitä valintoja..

3 kommenttia:

  1. juu, niiden muovien tarkoitus on tosiaan estää umpeen huopuminen.

    kivat tossut!

    VastaaPoista
  2. Kiitos! :) Mut en vain tiedä, miten olisin onnistunut välttämään nuo muovien kiinnityspistoista tulleet pikku möykyt.. :/

    VastaaPoista
  3. Nuita tossuja on jo tehty kohta kymmenen ne ovet aika helpot, tosin muutamalla kerralla kiinnitys on hieman epäonnistunut mutta harjoitus tekee mestarin,ja niin se pätee tässäkin asiassa.